assorted mask wall decor

Cosplay

HAHMOKSI PUKEUTUMINEN ON VOIMAKAS KOKEMUS, JONKA KAUTTA VOI NÄHDÄ ITSENSÄ UUSIN SILMIN

Cosplay

eli pukutaide tai pukuleikki määritellään pukeutumisena (fiktiiviseksi) hahmoksi, josta on olemassa referenssikuva ja/tai jokin lähdeteos, kuten elokuva, televisiosarja tai tietokonepeli. Cosplay on lähtöisin Pohjois-Amerikan science fiction –tapahtumista ja Suomeen se rantautui 2000-luvun taitteessa, kasvattaen tasaisesti suosiota. Suomessa on tuhansia harrastajia/taiteilijoita, ja cosplay on näkyvästi esillä kymmenissä populaarikulttuurin tapahtumissa.

Suomessa asut valmistetaan usein itse, mutta osa harrastajista tilaa niitä myös valmiina verkkokaupoista. Puvun valmistukseen voi kuulua vaatteiden ja asusteiden tekeminen, jalkineiden muokkaaminen, peruukin muotoilu, sekä maskeeraus. Asuihin voi kuulua proppeja eli asereplikoita tai muita asuun kuuluvia esineitä. Taiteenmuoto pitää yleensä sisällään asujen valmistusprosessin, asuissa esiintymisen ja asujen valokuvaamisen.

Hahmoksi pukeutumisen terapeuttinen voima

Naamioita on kautta historian käytetty symbolisina objekteina, joiden tarkoitus on auttaa naamion pukijaa irrottautumaan arkiminästä. Se toimii ikään kuin siltana kahden maailman välillä. Naamioilla ei vain esitetä jotain muuta, vaan niillä voidaan muokata identiteettejä ja todellisuutta. Naamio voi olla tapa muuttaa kokemusta omasta itsestään ja se voi olla samaan aikaan hyvin pelottavaa, jännittävää, voimaannuttavaa tai hämmentävää. Naamioilla voi olla kahden suuntaisia vaikutuksia. Sen avulla voi tuntea voivansa olla ja käyttäytyä enemmän oma itsensä, kun taas osa voi kokea naamion kautta pystyä olevansa hetken aikaa aivan joku muu kuin oma arki minä. Samat asiat pätevät hahmoksi pukeutumiseen oli hahmolla naamiota tai ei.

Tukahdutettu identiteetti näkyväksi

Puku voi tarjota turvallisen tilan ilmaista tukahdutettuja tunteita ja itsen ominaisuuksia. Hahmoksi pukeutuminen voi tuoda esiin näkymättömiä rooleja ja itsen puolia. Voi leikitellä ajatuksella esimerkiksi itsestä feminiinisenä tai maskuliinisena olentona. Nainen voi pukeutua mieheksi ja tehdä pukeutumisen kautta oivalluksia omista feminiinisistä ja maskuliinisista ominaisuuksista ja mahdollisuuksista, miten ne vaikuttavat arjessa ja miten niitä voi muuttaa.​ Puku antaa äänen vaijennetuille minän puolille.

Muodonmuutos ja tunteiden ilmaisu

Roolipuvuilla on kyky muuttaa meitä ulkoisesti ja sisäisesti. Kun puku on päällä, ilmenämme asun ominaisuuksia ja piirteitä, jolloin se voi alkaa vaikuttaa käyttäytymiseemme, esimerkiksi miten seisomme, kävelemme, miten itsevarmasti kannamme itsemme. Pukeutuminen ja hahmon puvussa olemisen kautta voi rikkoa illuusiota siitä, keitä olemme ja rakentaa mahdollisuuksia, mitä kaikkea voimme olla. Kuten kaikissa ilmaisuterapioissa myös hahmoksi pukeutumalla voi ilmaista tunteita, joita muuten ei osaa, pysty tai salli itselleen. Se on vaihtoehtoinen kanava sanoille ja antaa tunteelle fyysisen muodon.

Itsevarmuuden rakentaminen

Hahmoksi pukeutumisen avulla voi vahvistaa positiivista minäkuvaa korostamalla omia hyviä puolia ja rikkoa negatiivisia käsityksiä itsestä. Varsinkin silloin, kun astumme jonkin valmiin fiktiivisen hahmon saappaisiin, esimerkiksi Wonder Woman tai Batman, omaksumme huomaamattamme hahmon persoonaa ja itsevarmuutta ja teemme siitä omamme. Tällä väliaikaisella muodonmuutoksella voi olla positiivinen vaikutus oman arkiminän itsetuntoon ja varmuuteen.

Sosiaalisten yhteyksien luominen

Usein roolipukeutumiseen esimerkiksi teemajuhlissa tai cosplay-yhteisössä liittyy myös sosiaalinen liittyminen ja yhteisön tuki. Kun ihmiset kokoontuvat kukin pukeutuneena rooliasuun, he jakavat yhteisen kokemuksen, joka sisältää leikillisyyttä ja luovuutta. Luova tekeminen ja oleminen vaatii leikkisyyttä ja tämä taas edellyttää luottamusta ja turvallisuuden tunnetta.

Julkaisut ja uutiset

Julkaisut

Uutiset

Cosplay on kaikkea muuta kuin pukuleikkiä

”Sä et oo oikee värinen” : keskustelu toiseuden representoimisesta ja blackface-ilmiöstä suomalaisessa cosplay-yhteisössä

Pro gradu -tutkielma. Kulttuuriantropologia. Oulun Yliopisto. 2018.

Suomalainen cosplay-yhteisö: Kuvaus suomalaisesta cosplayn harrastamisesta ja harrastamisen syistä keväällä 2015​. Kandidaatintutkielma. Kulttuuriantropologia. Oulun Yliopisto. 2015.

Ansiot cosplayn parissa

Suomen mestaruuskilpailut

2016 Ryhmäsarjan Suomenmestari

2018 Parisarjan Suomenmestari

Kansainväliset kilpailut

2023 European Cosplay Gathering Suomen edustaja

2022 World Cosplay Summit Suomen edustaja

2019 Clara Cow’s Cosplay Cup Suomen edustaja
2017 Nordic Cosplay Championship finaalin 3. Sija

2015 World Cosplay Summit Suomen edustaja

Kotimaiset kilpailut

2023 European Cosplay Gathering -karsintojen 1.sija 2019 World Cosplay Summit karsintojen 1.sija

2019 Cosplayn SM Vuoden cosplaykuva 2. sija

2016 Nordic Cosplay Championship -karsintojen 1.sija

2016 European Cosplay Gathering 2. sija

2016 Cosvision ryhmäesityskilpailun 2. sija

2016 Winter Nekocon esityskilpailun 1. sija

2015 Desucon Frostbite esityskilpailun 1. sija 2014 World Cosplay Summit -karsintojen 1.sija

2014 Cosvision ryhmäkilpailun 3. sija

2014 Cosvision kutsuvieraskilpailun 1.sija

2014 Yukicon yksilöpukukilpailun 2. sija

2013 World Cosplay Summit -karsintojen 2. sija

2012 Tracon ryhmäesityskilpailun 1. sija

2011 World Cosplay Summit -karsintojen 3. sija

2010 Tracon yksilöpukukilpailun 1.sija

2009 Animecon ryhmäkilpailu 1. sija

2008 Animecon ryhmäkilpailu 1.sija

Muu cosplaytoiminta

Olen esiintynyt ja tuottanut kymmeniä puheohjelmia ja luentoja aiheesta, järjestänyt cosplaykilpailuita, sekä toiminut tuomarina lukuisissa cosplaykilpailuissa.

Oulun Cosplay ry puheenjohtaja 2010 -